Om kampagnen ”Skabt af dansk arbejdslyst”
Danmark ligger i toppen over det bedste sted at arbejde i Europa. Et arbejde i Danmark giver mere end det tager. Men det skal vi blive ved med at være, og det kan også sagtens blive bedre end det er i dag. Og det er nødvendigt.
For Danmark står med et problem nu, som kun bliver endnu værre. Manglen på arbejdskraft. I Danmark vil der om kun ti år være 100.000 færre personer i den erhvervsaktive alder (16-66 år). Demografien er ikke med os. Der fødes færre børn i Danmark, Europa og det meste af verden end tidligere. Derfor er det så vigtigt at flere har lyst til at arbejde, og at de ser arbejdslivet som et aktiv.
I de senere år har vi talt meget om arbejdslivet. Det har ikke altid været flatterende. For unge mennesker må det virke skræmmende at lytte til, før de overhovedet træder ind på arbejdsmarkedet. Det kan næsten blive selvforstærkende. Det går ikke. Der er brug for, at flere har lyst til at bidrage mere. Ikke mindre.
Vi skal sørge for, at flere mærker arbejdslyst. Og en del af det handler også om, hvordan vi taler om arbejde. Vi skal fejre og dyrke den danske arbejdslyst. Til glæde for den enkelte, men faktisk også for Danmark.
Med kampagnen “Skabt af dansk arbejdslyst” fremhæver DI de mange positive og ofte uventede gevinster, arbejdet giver. Samtidig blander DI sig aktivt med politiske forslag og nye initiativer til virksomhederne. Det er en indsats, der skal få flere unge med, gøre Danmark attraktivt for internationale kolleger, styrke brugen af ny teknologi og få seniorer til at blive lidt længere på arbejdsmarkedet.