07.03.25 OPS Nyheder

DI til Staten og Kommunernes Indkøbsservice: Det er noget vrøvl. Selvfølgelig skal det offentlige også betale for transportafgifter

Skåret ind til benet argumenterer Staten og Kommunernes Indkøbsservice for, at offentlige myndigheder ikke skal betale for vedtagne afgifter på transport. SKI mener, at afgiften er et grønt incitament, der alene skal ramme virksomhederne. Det er noget vrøvl, skriver DI's Jakob Scharff i en replik.

Det er dybt bekymrende at læse argumenterne fra Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) i svaret på mit indlæg i Altinget.

Vi må forstå på SKI, at offentlige myndigheder – som de eneste ophøjede sjæle i landet – ikke skal bidrage til at betale regningen for politisk fastsatte afgifter.

Kernen i SKI's argument er, at hvis det offentlige betaler for de nye transportafgifter, så forsvinder tilskyndelsen for virksomhederne til at omstille sig. Det er noget vrøvl.

Formålet med de fleste afgifter er nu engang, at de skal påvirke en adfærd i samfundet. I dette tilfælde er formålet, at transport skal blive dyrere og på den måde sikre grøn omstilling.

Det skal koste at trykke på knappen og få en kasse mælk leveret til børnehaven. 

Skåret ind til benet argumenterer SKI for, at offentlige myndigheder ikke skal betale for vedtagne afgifter på transport. Fordi? Ja, fordi de er offentlige.

SKI mener, at afgiften er et grønt incitament, der alene skal ramme virksomhederne. Det er også noget vrøvl.

Kig kontrakterne igennem

Og jeg er da enig i, at vi skal fremme den grønne dagsorden. DI mener, at det grønne offentlige indkøb skal op i tempo og skala. Og selvfølgelig skal transportbranchen også bidrage.

Men skal det lykkes, kræver det, at både offentlige og private aktører arbejder sammen og i fællesskab håndterer bumpene på vejen. Stive kontrakter og manglende betalingsvilje underminerer vores fælles mål. 

Det er blevet dyrere at køre grønt, uanset om lastbilen kører på diesel eller el, biogas eller biodiesel. Ifølge beregninger fra Dansk Industri koster de nye kilometerafgifter, højere dieselafgifter og skærpede CO2–krav private virksomheder 320 millioner kroner ekstra alene i 2025, når de skal levere til offentlige kunder.

Så SKI har simpelthen ikke gjort deres arbejde ordentligt.

Havde kontrakterne været indgået mellem private parter, ville man typisk genforhandle betingelserne for at sikre værdiskabende partnerskaber. 

SKI hævder, at sådanne genforhandlinger kan sidestilles med ulovlig statsstøtte. Det er et ekstremt syn, som hindrer en pragmatisk løsning på et reelt problem.

Jeg synes, at SKI skal tjekke jura og kontrakter endnu engang, især kontrakterne der netop regulerer nye afgifter.

Men uanset, hvad man måtte mene om den konkrete kontraktjura, burde SKI's kontrakter have den fornødne indbyggede fleksibilitet, der kan tilpasse sig ændrede markeds– og lovgivningsforhold.

Det giver ikke mening, at pådutte leverandører byrder, som de ikke har ansvar for eller indflydelse på. 

Indlægget blev bragt i Altinget den 3. juli 2025 

Relateret indhold