Nytænkning af well-being strategier: Wellness på arbejdspladsen
Flere virksomheder nytænker deres well-being strategier og indfører nye tiltag, som minder om wellness. Det gælder f.eks. meditation, soverum og massageordninger, som positivt påvirker de ansattes trivsel og produktivitet.
Wellness bliver i stigende grad anvendt som en del af strategien for medarbejdertrivsel og produktivitet. Udover velkendte tiltag inden for well-being, såsom trivselssamtaler, sundhedsordning og forsikring, satser flere virksomheder nu yderligere på innovative løsninger som meditation, soverum og massageordninger.
Ifølge Christine Secher, fagleder for Future of Work i Dansk Industri, er der en ganske særlig årsag til, at løsninger som disse bliver mere og mere populære på arbejdspladserne:
-En stor trend inden for sundhed og velvære er, at vi skal være mere forebyggende. Normalt kan du få hjælp, når du er kommet til skade, eller du har fået stress, men med tiltag inden for wellness på arbejdspladsen ser vi et øget fokus på at komme på forkant for at få en bedre arbejdsdag og trivsel.
Eksempler på wellness-tiltag ude i virksomhederne
· Meditation og mindfulness
· En fridag til selvvalgt restitution
· Hvilezoner og soverum
· Massageordning og sundhedsambassadører
· Well-being bingo
Meditation og mindfulness
Når en virksomhed indfører meditation og mindfulness som et medarbejdertilbud i løbet af arbejdsdagen, så kan det hjælpe med at øge trivslen, ligesom det kan have en positiv effekt på mental kapacitet og jobperformance.
-Under sundhed og velvære er der kommet et kæmpe fokus på den mentale sundhed. Det har noget at gøre med at give hjernen ro. Ligesom vi alle trives forskelligt, og det er vi begyndt at få mere opmærksomhed på, fortæller Christine Secher.
En fridag til selvvalgt restitution
Et andet eksempel på wellness-tiltag på arbejdspladsen er, at medarbejderen får en fridag til selvvalgt restitution. Det giver mulighed for at planlægge en dag, der skal bruges på restitution – i hvilken som helst form, der passer den enkelte medarbejder.
Det kan f.eks. være en dag på langs i sofaen eller en dag i haven. Det er helt op til medarbejderen selv at vælge, hvordan fridagen skal bruges, og den bliver ikke medregnet i hverken sygefravær eller feriedagene.
Hvilezoner og soverum
Manglende søvn kan have en negativ påvirkning på både helbredet og jobperformance. Derfor er nogle virksomheder begyndt at indrette områder på arbejdspladsen, hvor der er mulighed for at hvile sig eller at tage en lur.
Flere virksomheder har f.eks. dedikeret rum til hvile, som de ansatte kan gøre brug af, mens andre virksomheder har opsat små soverum (nap pods) direkte i det åbne kontorlandskab.
-Når virksomhederne vælger at indføre hvilezoner og soverum kan det hænge sammen med, at der kan være manglende søvn i forskellige faser at livet. De ansatte har måske små børn, er i overgangsalderen, eller har en syg partner – alt sammen elementer, der kan have betydning for søvnen. Et hvilerum kan derfor være et godt sted at tage en pause for de ansatte, der har brug for at hvile sig i løbet af dagen, forklarer Christine Secher.
Andre virksomheder har indført fleksible arbejdstider, der skal gøre det nemmere for medarbejdere med forskellig døgnrytme, at møde ind på den tid, der passer deres søvnbehov bedst.
Massageordning og sundhedsambassadører
Nogle virksomheder har også implementeret fast massageordning for medarbejderne. Massageordningen kan tilvælges via bruttolønsordningen hos virksomheden. Formålet med en massageordning er at forbedre trivsel og reducere potentielle fysiske belastninger hos medarbejderne.
Andre har indført såkaldte ”sundhedsambassadører”, der sammen med medarbejderne deltager i 1-3 månedlige aktiviteter som f.eks. mindfulness, løb, gåture og klatring.
Fælles for disse tiltag er, at virksomhederne skaber rum til pauser, hvor medarbejderne automatisk får sat tid af til hjernero eller får bevæget sig.
Well-being bingo
En bingoplade med trivselstiltag, som medarbejderne kan afprøve og forkæle sig selv med, er også et eksempel på en innovativ måde at udstyre medarbejderne med konkrete redskaber, som de kan tage i brug, når de har behov for et mentalt pusterum. Bingopladen kan f.eks. bestå af felter, der opfordrer medarbejderne til at meditere, tage en skærmfri time eller gå en tur.
På den måde arbejder virksomhederne på at sikre, at trivslen er i fokus, og medarbejderne får samtidig en række forslag til, hvordan de kan passe på sig selv. Som ekstra motivation har en virksomhed endda indført automatisk deltagelse i en lodtrækning om en præmie, når medarbejderne har udfyldt deres bingoplade.
Hvorfor prioritere wellness som well-being tiltag på arbejdspladsen?
Ifølge Christine Secher kan man særligt pege på tre grunde til, hvorfor virksomheder gør brug af wellness-tiltag:
-De ansatte kan først og fremmest være udfordrede i forskellige faser af livet og derfor have behov for ekstra fokus på trivsel. For det andet er der tale om et generelt større fokus på mental sundhed og det forbyggende arbejde, og for det tredje handler det om udvidet personalepleje, fordi der også er kamp om de dygtige medarbejdere.
-De senere år har vi også set, at et sundt arbejdsmiljø betyder mere og mere, når folk vælger arbejdspladser - især for de unge, afslutter Christine Secher.
Well-being og wellness – hvad er forskellen?
Well-being indebærer de bredere holistiske dimensioner af et vellevet liv. Well-being handler om en overordnet tilfredshed med livet og omfatter flere aspekter af velvære, herunder at man trives mentalt, karrieremæssigt, socialt, finansielt, fysisk og i de samfund, man indgår i.
Wellness er et underelement af well-being og relaterer sig til en sund livsstil, hvor man har evnen og energien til at gøre, som man vil, uden kroniske lidelser. Wellness understøttes primært gennem livsstilsvalg, der resulterer i positive sundhedsresultater. Dette kan f.eks. være gode spisevaner, fysisk aktivitet og kvalitetssøvn.