Virksomheder har svært ved at udnytte potentialet i generativ AI
En ny analyse om virksomhedernes brug af generativ AI viser, at både ledere og medarbejdere er udfordrede af generativ AI. Læs her, hvilke udfordringer de står over for, og hvordan udfordringerne kan kommes til livs.
Generativ AI har for alvor gjort sit indtog i danske virksomheder, men mange oplever, at det er svært at få teknologien til at skabe reel værdi i hverdagen.
En ny analyse fra DI viser, at både ledere og medarbejdere står over for konkrete barrierer, og at det stiller nye krav til ledelse, kompetenceudvikling og strategisk fokus.
Ledere mangler indsigt og konkrete eksempler
En af de største barrierer for at få generativ AI til at spille en strategisk rolle i virksomhederne er, at mange ledere mangler indsigt i generativ AI’s potentiale og anvendelsesmuligheder. Det gør det vanskeligt at prioritere AI i den daglige drift og at sætte retning for organisationen. Ifølge Christine Secher, fagleder for Future of Work i DI, handler det ikke nødvendigvis om modvilje.
-Lederne kan have en begrænset forståelse af, hvad generativ AI er, og hvordan det bruges, og så kan det være svært at se, hvordan det kan skabe værdi.
Fraværet af konkrete og relevante eksempler og use cases kan gøre det vanskeligt for ledere at oversætte teknologien til deres egen virkelighed, behov og brug.
-Når lederne har svært ved at se konkrete anvendelsesområder for generativ AI i deres specifikke virksomhed eller område, så kan potentialet ofte virke fjernt, siger Christine Secher.
Det betyder, at mange virksomheder tøver med at investere i AI, fordi det er uklart, hvor og hvordan teknologien kan skabe værdi.
Er du nysgerrig på, hvordan din virksomhed kan udnytte det fulde potentiale af generativ AI?
På webinaret kan du høre mere om undersøgelsens resultater og hvilke muligheder, udfordringer og strategier, som virksomhederne har i arbejdet med teknologien.
Du og din virksomhed kan også få konkrete idéer til enten at komme godt i gang med teknologien eller optimere jeres nuværende brug.
Flere virksomheder har haft succes med at gennemføre målrettede forløb, hvor ledelsen bliver introduceret til konkrete anvendelser af AI i deres eget forretningsområde. Det gør teknologien mere håndgribelig og skaber bedre forudsætninger for at sætte retning og øge opbakningen i organisationen.
-Det er faktisk et væsentligt trin for de virksomheder, der er lykkedes med generativ AI – at have en tour-de-ledelse, hvor ledelsen bliver klædt på med helt klare og konkrete use cases, fortæller Christine Secher.
Når ledelsen får indsigt i, hvordan AI kan skabe værdi i netop deres virksomhed, bliver det lettere at prioritere teknologien strategisk og at understøtte medarbejderne i at tage den i brug.
Ud over den manglende indsigt i teknologiens potentiale peger analysen også på, at lederne mangler både tid og kompetencer til at arbejde med generativ AI. Næsten halvdelen af virksomhederne angiver, at lederne ikke har de nødvendige færdigheder til at anvende teknologien, og lige så mange oplever, at der ikke er tid til at drive arbejdet frem i organisationen.
Virksomhederne kan derfor med fordel fokusere på to ting: at klæde ledelsen på med viden og eksempler samt at skabe tid og rum til at prioritere arbejdet med AI.
Medarbejderne mangler både tid, kompetencer og tryghed
Mens ledelsen har brug for strategisk indsigt og konkrete eksempler, står medarbejderne med mere operationelle udfordringer. Mange virksomheder angiver, at medarbejderne mangler tid og kompetencer til at afprøve generativ AI i praksis, og teknologien bliver derfor sjældent en integreret del af det daglige arbejde.
-Analysen viser, at medarbejderne mangler kompetencer, tid og indsigt i sikker anvendelse for at bruge generativ AI. Udfordringen handler altså ikke om, at de ikke ønsker at anvende teknologien, fortæller Christine Secher.
Det er ikke nok at stille teknologien til rådighed for medarbejderne. Der skal også skabes rum til læring og leg, så medarbejderne kan blive fortrolige med teknologien og oparbejde kompetencer.
-I takt med at teknologien tager fart, er det relevant for virksomhederne at investere i kompetenceudvikling. Derfor er vi i DI partner i AI-kompetencepagten, der skal styrke danskernes forståelse og brug af AI, ligesom vi tilbyder ledelseskurser om AI og laver AI-kurser sammen med andre af arbejdsmarkedets parter, siger Christine Secher og fortsætter:
-Det skal komme medarbejderne til gavn, så de får de nødvendige AI-kompetencer, der forbedrer arbejdsglæden og sikrer ansvarlig brug af teknologien.
Flere virksomheder svarer også i undersøgelsen, at medarbejderne er bekymrede for, hvad generativ AI betyder for deres job og faglige identitet. Det gælder især, når AI overtager opgaver, der tidligere krævede erfaring og menneskelig vurdering.
-Det er en væsentlig ledelsesopgave at håndtere medarbejdernes bekymringer, og det er en opgave, der bliver større efterhånden, som vi kommer ombord i generativ AI, understreger Christine Secher.
Virksomhederne skal derfor ikke kun fokusere på teknologi og kompetencer men også på trivsel og tillid, hvis AI skal blive en naturlig del af arbejdspladsen.
Vil du blive klogere på, hvordan man bruger AI i praksis? Læs DI's how-to guides her.
Du kan også få teknologien mellem hænderne på et af DI's mange praksisnære AI-kurser. Find kurser her
Læs analysen
Future of Work
DI samler viden, inspiration og erfaringer om fremtidens arbejdsplads. Læs her, hvordan nye trends forandrer vores måde at arbejde på, og hvordan virksomhederne griber det an.
Læs mere