Bogense Plast

Bogense Plasts store kunder er begyndt at efterspørge virksomhedens klimaregnskab, og det samme gør banken. Det står nu klart for Bogense Plast: De må og skal i gang med at arbejde mere intensivt med virksomhedens CO₂-data.

Hele værdikæden begynder at sætte krav

»I plastindustrien har der længe været en del fokus, hvad angår den negative effekt plast har på vores planet. Især NGO'er har zoomet ind på problemet, forskellen er bare nu, at det ikke kun længere er NGO'erne - det er efterhånden alle ledene i vores værdikæde, som er opmærksomme på, hvordan vi reducerer vores CO₂-udledning,« fortæller Per Jørgensen, CEO ved Bogense Plast A/S.

Bogense Plast blev grundlagt i 1979 og har i dag omkring 85 ansatte. 60% af omsætningen er eksport, og herhjemme er nogle af deres store kunder blandt andet LINAK, Kamstrup, Siemens og Danfoss. 

»Når vi snakker alle led i værdikæden, er det for eksempel også banken, der er begyndt at have fokus på virksomhedens CO₂-aftryk, og hvad de som bank ønsker at investere i. Vi oplever derfor positiv stemning for investeringer, hvori vi har tænkt på energieffektive og bæredygtige teknologier« uddyber Per Jørgensen. 

 

Per Grunddal Jørgensen, CEO & Ib Jensen, CFO hos Bogense Plast
Det er fedt at få kvalificeret sin data, så man har noget at kunne vise sine store kunder og banken Per Grunddal Jørgensen, CEO & Ib Jensen, CFO hos Bogense Plast
Besøg Bogense Plasts website lige her
»Det første spørgsmål, vi får, er altid: 'Hvor meget CO₂ udleder I?'« 

»Det første, vi bliver spurgt om, er altid: 'Hvor meget CO₂ udleder I?' Af samme årsag har mangel på viden om vores CO₂-aftryk længe været det, der har fyldt hos os,« indleder Ib Jensen, CFO ved Bogense Plast.

Han fortsætter: »Hvordan vi får den mest bæredygtige plast, var også det helt store tema ved hovedbestyrelsesmødet. Snakken om hvordan vi kan skaffe data og dernæst hæfte for dens validitet, er noget, der optager os meget. Det var derfor vi valgte at tilmelde os Klimaklar Produktionsvirksomhed for at forstå vores CO₂-data og få styr på vores dataindsamling.« 

3 hurtige

• Bogense Plast har mere end 35 års erfaring indenfor plastproduktion og sprøjtestøbning af plast
• Produktionsvirksomheden i Bogense har en vision om at være markedets oplagte valg som samarbejdspartner. De ønsker at bidrage til udviklingen af plast som et godt, billigt, fleksibelt og miljørigtigt materiale.
• Som vært for Nordfyns Kommunes Klimarådsmøde 2023 lagde Bogense Plast i april måned lokaler til en god debat om, hvordan Nordfyns Kommune, erhvervsliv, landbrug og organisationer i fællesskab kan tage ansvar for en bæredygtig fremtid.

66 tons CO₂ fattigere og et Klimaklar-diplom rigere

»Igennem Klimaklar Produktionsvirksomhed fandt vi ud af, at vi kan nedsætte vores CO₂-aftryk på en fornuftig måde, hvor det stadig giver mening for virksomheden. Med det mener jeg, at det altid er en balancegang. Refleksioner såsom, om når man køber bæredygtige råvarer, kan det så overhovedet betale sig økonomisk - da de oftest er dyrere - dukker op til overfladen. Men det er en god snak at have i virksomheden,« fortæller Per Jørgensen.

Ib Jensen fortsætter: »Generelt kommer vi fremover til at afsætte en ressource, som skal sidde med bæredygtighedsområdet i virksomheden. Vi har brug for at eksekvere på den her dagsorden.«

Bogense Plast har allerede igangsat forskellige reduktionstiltag, som en del af deres Klimaklar-forløb. Her fik de sammen med deres klimarådgiver lagt en strategi for det fremadrettede arbejde med at reducere deres CO₂-udledninger. »Et eksempel på hvor vi rykkede os markant, var da vi fjernede naturgassen og gik over til fjernvarme. Her afskaffede vi 66 tons CO₂,« udtaler Per Jørgensen.

Produktionsvirksomheden ønsker også at blive bedre til at kommunikere om, hvordan de arbejder med den grønne omstilling: »Det kan jo være svært i forhold til, hvordan vi vinkler det korrekt og ikke får sagt noget, som er forkert - det vil sige 'greenwasher'. Her var dét at kunne sige, at man havde været med i et Klimaklar-forløb og vise diplomet dejligt korrekt. Fordi vi har fået kortlagt vores CO₂-udledninger på baggrund af kvalificeret dataindsamling, er vi nu mere trygge ved at fortælle om disse resultater og være transparente overfor både kunder, leverandører og banken. I Klimaklar Produktionsvirksomhed fik vi også inspiration til god klimakommunikation, hvilket har givet os mere blod på tanden i forhold til at dele ud af de gode historier.«

Læs mere om Bogense Plasts klimarådgiver Viegand Maagøe her

Relateret indhold