Nu bruger FLEYE Copenhagen meget mindre tid på dataindsamling

47 punkter om klimadata for en plastikpose. Så detaljeret kan kundernes spørgskemaer være til FLEYE Copenhagen. Tidligere var det meget tidskrævende. Men nu har virksomheden med hjælp fra Klimaklar fundet løsninger til at gøre arbejdet meget lettere.

FLEYE Copenhagen er et dansk brillebrand, der designer og sælger briller til både danske og internationale forhandlere. Og selvom virksomheden er en SMV, der – som de selv formulerer det - nok aldrig selv vil blive ramt af krav om dokumentation fra myndigheder, får virksomheden omfattende spørgeskemaer fra kunder, der efterspørger dokumentation for produkters og emballagers klimaaftryk.  

Skal ikke længere starte forfra hver gang 

Tidligere måtte FLEYE Copenhagen starte forfra, hver gang et nyt spørgeskema landede fra en kunde. For CFO Mette Borgquist og controller Nadia Andersen blev opgaven hurtigt omfattende og tog tid fra andre vigtige områder, når et enkelt skema kunne rumme op mod 47 datapunkter bare for de plastikposer, som brillerne pakkes i.

Med Klimaklar har de fået viden og struktur til at samle deres data ét sted. I dag kan de genbruge oplysningerne og finde dem frem, når en ny forespørgsel lander – i stedet for at starte forfra hver gang.

- Klimaklar har givet os et internt værktøj til at organisere vores data og et sted at gemme dem. Det betyder, at de ikke længere havner tilfældige steder på tilfældige måder, fortæller Mette.

På sigt er målet, at kunderne selv kan tilgå en database og hente de oplysninger, de har brug for – så kan FLEYE Copenhagen spare endnu flere ressourcer. 

 

Prioriteterne kom på plads og arbejdsbyrden er mindsket 

Da FLEYE Copenhagen gennemførte Klimaklars basisforløb, fik de ikke bare styr på begreberne – de fik også en bedre forståelse for, hvad kunderne egentlig efterspørger, og hvorfor spørgsmålene bliver stillet. 

Tidligere følte Mette Borgquist og Nadia Andersen sig nødt til at besvare hvert eneste punkt, også selvom en del af punkterne ikke gav mening for virksomheden. Det kostede både unødig tid og energi. 

Med den nye viden kan de nu skelne mellem, hvad der er relevant, og kan med sindsro fortælle kunderne, hvad der ikke giver mening at svare på. 

- Vi forstår nu, hvad vores kunder spørger om, og hvorfor de spørger. Det har gjort processen meget lettere, og det er i dag en langt mindre arbejdsbyrde for os end tidligere, siger Mette. 

Mette Borgquist, CFO, FLEYE Copenhagen
Vi forstår nu, hvad vores kunder spørger om, og hvorfor de spørger. Det gør processen meget lettere. Mette Borgquist, CFO, FLEYE Copenhagen

Nu kommer kollegerne også med idéer til at mindske forbrug 

Klimaklar-forløbet har ofte en afsmittende effekt på resten af organisationen. Det kan FLEYE Copenhagen også nikke genkendende til. Processen har inspireret kollegerne til at tænke på, hvordan virksomheden kan reducere ressourceforbruget. Flere har foreslået ændringer til emballagen, og indkøbsafdelingen er blevet mere kritisk, når nye materialer skal bestilles hjem.

- Det er en kæmpegevinst, at vi alle pludselig er opmærksomme og taler om, hvad der egentlig giver mening i stedet for ukritisk at gøre, som man altid har gjort, siger Mette.

Når opmærksomheden spreder sig til hele virksomheden, opstår der nemlig mange flere idéer til løsninger, som både kan gavne virksomhedens grønne omstilling og finansielle bundlinje.

Der skal ikke to streger under et klimaregnskab

Både Mette Borgquist og Nadia Andersen er vant til at arbejde med økonomi og finansielle data, hvor der helst skal kunne sættes to streger under tallene. Derfor krævede det en omstilling at opdage, at klimaregnskabet fungerer anderledes. Her er der ikke et endeligt facit, men i stedet et udgangspunkt, der kan forbedres og udvikles år for år. 

- Inden vi gik i gang, havde vi den tanke, at det skulle være helt perfekt. Med Klimaklar forstod vi, at det skulle det ikke. Så det gjorde, at vi kom i gang. Nu har vi et udgangspunkt, vi kan forbedre, fortæller Nadia. 

For hende er det spændende, at arbejdet med klimaregnskabet netop er dynamisk. Nye tiltag kan registreres i Klimakompasset, og effekten bliver synlig med det samme. Selvom Nadia med et smil tilføjer, at hun nok aldrig helt vænner sig til, at der ikke skal to streger under, så ser hun det som en motiverende proces, hvor virksomheden hele tiden kan forbedre sig og tage skridt i en grønnere retning. 

3 hurtige om FLEYE Copenhagen

  • FLEYE Copenhagen er et dansk brillebrand, der blev grundlagt i 2002. Virksomheden har 25 ansatte.
  • Brillernes unikke design er populære og forhandles hos danske og internationale optikere og kæder i over 30 lande.
  • De har vundet international anerkendelse med designpriser som den prestigefyldte Silmon d'Or og Red Dot Honourable Mention m.fl.

Relateret indhold