Hovmand vinder talenterne med grøn omstilling og ansvarlighed

Det begyndte med et ønske om at tage ansvar – ikke en strategisk udtænkt forretningsplan. Alligevel har indsatsen for social ansvarlighed og grøn omstilling haft en mærkbar effekt, der i dag er blevet vigtig for virksomhedens udvikling.

Klimaklar

Ansvarlighed og klimaindsats tiltrækker nye medarbejdere 

En af de mest tydelige afledte effekter af indsatsen er, at Hovmand i dag har lettere ved at tiltrække nye medarbejdere – især blandt den yngre generation. Ifølge CEO Søren Hovmand skyldes det, at virksomhedens værdier og grønne profil gør indtryk allerede i ansøgningsfasen: 

- Vi kan konstatere, at folk søger på os, inden de ansøger – de ved næsten mere om os, end vi selv gør – siger han med et smil – og det gør, at vi får medarbejdere, der passer til vores værdier. Det er et kæmpeplus. 

Hovmand befinder sig på mange måder i en traditionsbunden branche. De er en produktionsvirksomhed, der fremstiller batteridrevne løftevogne til virksomheder med såkaldt avanceret produktion. Og selvom der er stort fokus på at drive en ansvarlig og bæredygtig virksomhed, skorter de ikke på de forretningsmæssige ambitioner: 

- Vi skal være nummer et! Vi skal være de største i vores niche med det bedste produktprogram. 

Og i følge den beskedne direktør “går det da også meget godt” med at indfri ambitionerne. For nylig blev løftevogn nummer 50.000 ekspederet over disken - på trods af at løftevognene har meget lang levetid. Det har de, fordi virksomheden går op i at fremstille vogne af høj kvalitet, og fordi det modulopbyggede design,  gør det muligt for kunderne at skifte enkeltdele ud efter behov i stedet for at investere i en helt ny løftevogn. 

3 hurtige om Hovmand

  • Familievirksomheden blev grundlagt i 1972 af den nuværende direktør Søren Hovmands forældre.
  • Hovmand har siden 1999 specialiseret sig i udelukkende at fremstille førsteklasses mobile, batteridrevne løftevogne til bl.a. fremstillingsindustrien.
  • Produktionen af komponenter er outsourcet - men al udvikling, design og samling sker på hovedkontoret i Køge.

Den fulde pakke til at komme godt i gang 

Den grønne omstilling begyndte ikke med et klimaregnskab eller en CO₂-målsætning – men med et mangeårigt fokus på social ansvarlighed. Arbejdet med ligestilling, respekt og inklusion havde allerede sat retningen for, hvilken slags virksomhed Hovmand ønskede at være. Derfor var det også en naturlig forlængelse at tage ansvar for klima og ressourceforbrug. Men selvom ønsket var der, manglede den nødvendige viden og struktur til at komme i gang. 

Her blev Klimaklar Produktionsvirksomhed et vigtigt vendepunkt. 

- Vi havde overvejet at tage fat i nogle rådgivningsfirmaer, men det virkede ret uoverskueligt og ressourcetungt, fortæller Søren Hovmand.  

- Klimaklar virkede til gengæld som en tryg måde at blive introduceret til klimaarbejdet. Vi fik både viden, værktøjer, struktur og overblik – det var den fulde pakke, der gjorde, at vi kom i gang. 

Gennem Klimaklars læringsforløb fik Hovmand ikke bare forklaret, hvad et klimaregnskab er – de lærte også, hvordan de konkret kunne samle data og bruge Klimakompasset til at beregne deres udledninger. Det skabte klarhed og satte gang i en ny intern bevidsthed, som siden har sat gang i flere initiativer. 

 

Søren Hovmand, CEO, Hovmand
Vi vil ikke være en af dem, der sidder og venter på at andre skal gøre noget først. På den måde sker der jo aldrig nogen forandringer. Søren Hovmand, CEO, Hovmand

Det var hårdt - men vi havde det sjovt 

Emilie Rosenørn, Project manager hos Hovmand tilføjer, at det var hårdt at indsamle de nødvendige klimadata. Det var klart den største udfordring i forløbet. 

- Jeg vil ikke lyve – det var en stor mundfuld at få samlet alle de nødvendige oplysninger. Til gengæld var det en virkelig sjov opgave at taste data ind i Klimakompasset og få et resultat ud med et overblik over vores udledninger.  

Med resultaterne fra Klimakompasset i hånden kunne Hovmand få hjælp fra Klimaklars rådgivere til at prioritere indsatsen og udarbejde konkrete handlingsplaner. 

- Hele oplevelsen var intens men virkelig god. Vi fik løftet vores eget vidensniveau, og vigtigst af alt: Vi har fået værktøjerne til selv at lave vores klimaregnskab hvert år og implementere flere ESG-initiativer, forklarer Emilie. 

Markant kompetenceløft og fælles sprog baner vej for tættere samarbejde med leverandører  

I dag, godt to år efter at Hovmand tog hul på opgaven med deres første klimaregnskab, befinder virksomheden sig et helt andet sted. Klimaklar-forløbet og det efterfølgende arbejde har givet virksomheden et markant kompetenceløft. Med ny viden og et fælles er det blevet muligt at identificere virksomhedens behov og finde og ansætte de rette medarbejdere, der kan løfte opgaven fremadrettet. 

Det betyder også, at Hovmand nu er gået i gang med at udvikle samarbejdet med sine underleverandører - et helt centralt skridt for at kunne nedbringe virksomhedens udledning i scope 3. 

Skrevet af:

Heidi Kerstein