Midtfyns Bryghus

Selvom emissionsfaktoren på  mangojuice kan være svær at finde,  tog Midtfyns Bryghus hul på  arbejdet med deres CO₂-data med oprejst pande. Bryghuset håber nu, at bryggerbranchen kan få et fælles sprog og hjælpe hinanden, når det kommer til  klimarapportering og indsamling af klimadata.

Raketfilm
Kendskab til sit klimaftryk kunne kun gå for langsomt

Måske kender du Midtfyns Bryghus A/S fra hylderne i dit lokale supermarked? Over årene har Midtfyns Bryghus nemlig lanceret mere end 26 forskellige øl, som blandt andet sælges hos Kvickly, Bilka og SuperBrugsen. Og det er lige præcis deres store kunders interesse for sine underleverandørers CO₂-aftryk, der fik Midtfyns Bryghus til at tilmelde sig programmet Klimaklar Produktionsvirksomhed

SMV'erne udgør en stor del af Produktionsdanmark, som også kommer til udtryk i programmet. Her har størstedelen af de deltagende virksomheder nemlig under 50 ansatte. Én af dem er Midtfyns Bryghus, som blot har ni medarbejdere inklusiv ejeren og direktør Eddie Szweda.

»Udover vores store kunder interesse for vores klimaaftryk – såsom Salling Group og Coop – var en motivationsfaktor også fortsat adgang til finansiering. Bankerne er begyndt at spørge ind, og da vi havde besøg fra både Fyns Erhverv og Bryggeriforeningen, stod det klart for os: Der bliver set ind i, hvor grøn du er, og om det giver mening at investere penge i din forretning« udtaler Sara Lynn Szweda, Kommunikationskoordinator hos Midtfyns Bryghus. »Så blev vi enige om, at det var nu: Midtfyns Bryghus skulle begynde at kigge ind i klimarapportering, og det kunne kun gå for langsomt.«

 

3 hurtige om Midtfyns Bryghus

  • Bryghuset blev etableret i 2005 i en gammel slagterbutik, som Eddie Szweda, direktør og ejer af Midtfyns Bryghus, overtog i 2006.
  • I dag brygger Midtfyns Bryghus omkring 350.000 liter øl om året. Produktionen i Årslev er også blevet en del mere automatiseret, hvor der også holdes ølsmagning med jævne mellemrum. 
  • Midtfyns Bryghus sælger både til detailhandel og restaurationsbranchen. 
»Pludselig kunne jeg bruge min uddannelse som bogholder til noget nyt«

For Midtfyns Bryghus handlede deres deltagelse i Klimaklar Produktionsvirksomhed også om bryghusets påvirkning på omverdenen. Det var vigtigt at få en forståelse af, hvordan de som et lille bryghus trods alt stadigvæk kunne gøre en forskel. Desuden fandt de det også essentielt at kunne snakke samme "sprog" som deres kunder, når det kom til CO₂-data – også selvom Midtfyns Bryghus nødvendigvis ikke havde et decideret klimaregnskab at kunne vise dem.

»Jeg tænkte, at det værste der kan ske, er, at vi ikke lærer noget – og hvad så? Klimaklar Produktionsvirksomhed er et gratis program, så det er ikke fordi, at vi bruger 100.000 kroner på en dyr konsulent. Selvfølgelig skal ressourcerne være til rådighed internt i virksomheden men både Line (bogholder) og jeg havde gå-på-modet og den omstillingsparathed, der skal til, når man skal ændre sit mindset« fortæller Sara Lynn Szweda.

»Pludselig kunne jeg bruge min uddannelse som bogholder til noget helt nyt. Derfor var det fedt for mig at blive inddraget i Klimaklar-forløbet, for nu kan jeg skrive 'CO₂-beregning' på mit CV« tilføjer Line Jørgensen, bogholder hos Midtfyns Bryghus. 

Sara Lynn Szweda, Kommunikationskoordinator, Midtfyns Bryghus
Vi skal kunne snakke samme "sprog" som vores kunder, når det kommer til CO₂-data Sara Lynn Szweda, Kommunikationskoordinator, Midtfyns Bryghus

Besøg Midtfyns Bryghus' website

Sparring på emissionsfaktorer skal styrke branchens konkurrenceevne 

»Inde på den digitale læringsplatform er der en del eksempler, som beror sig på den klassiske produktionsvirksomhed. Det betød, at vi som bryghus ofte skulle "oversætte" eksemplerne til vores egen produktion,« udtaler Sara Lynn Szweda.

»Der var et par emissionsfaktorer, der ikke var i Klimakompasset (beregningsværktøjet virksomhederne introduceres til i Klimaklar-forløbet). For eksempel kunne det være svært at finde mangojuice, som vi bruger i vores mere frugtige øl, men så brugte vi bare en anden juicetype. Så det fungerede super fint for os, man skulle blot lige tænke lidt ud af boksen. Men for os var det vigtigste også selve læringen i forløbet.« 

Midtfyns Bryghus' ønske er, at snakken omkring CO₂-data kommer endnu mere på dagsordenen bryghusene iblandt. Nogle bryghuse har måske lettere ved at få konkret CO₂-data fra deres underleverandører, som andre bryghuse kunne have glæde af – for eksempel emissionsfaktoren på mangojuice.

»At vi sammen i branchen ser de nye lovgivningskrav som en mulighed for at blive mere konkurrencedygtige, ville jo være drømmen. Det ville ske gennem fælles sparring og et fælles sprog indenfor CO₂-data-og rapportering. At tilmelde sig Klimaklar Produktionsvirksomhed kunne være en start,« afslutter Sara Lynn Szweda.

Klimakompasset har sidenhen udviklet 102 nye emissionsfaktorer. Du kan læse mere om nyheden her eller læse mere om Klimakompasset i nedenstående fold-ud.

Hvad er Klimakompasset?
  • Klimakompasset er udviklet af Erhvervsstyrelsen i samarbejde med Energistyrelsen.
  • Det er på nuværende tidspunkt det tætteste, vi kommer på en myndighedsstandard for CO₂-beregninger på virksomhedsniveau.
  • Klimakompasset råder over en masse emissionsfaktorer, du kan bruge, hvis du har svært ved at få CO₂-data fra dine underleverandører. 
  • Klimakompasset har lige fået tilført yderligere 9,4 mio. kr til udvikling af blandt andet nye emissionsfaktorer. Efterfølgende er der nu kommet 102 nye emissionsfaktorer i beregningsværktøjet. Læs nyheden her.

Relateret indhold