Proplast mærker tydeligt at de nu skiller sig ud fra konkurrenterne
I dag kniber direktøren hos Proplast sig selv i armen, når han konstaterer en vækst på 30 % for fjerde år i streg og telefonopkald fra kunder, de tidligere gik og drømte om.
Hvordan skiller man sig ud og skaber noget kant i et marked, hvor alle mere eller mindre ligner hinanden?
Det spørgsmål stillede Peter Rosenkrands sig selv, da han i 2019 købte den traditionsrige 60 år gamle plastvirksomhed i Præstø.
Han havde en drøm om at skabe en ny forretningsmodel - én hvor virksomheden gik fra udelukkende at sælge plastemner, til i stedet at sælge tre ting: produktion, dokumentation og rådgivning.
Brikkerne faldt på plads: Der er god forretning i ansvarlig brug af plast
Peter gik til opgaven med stor ildhu: Han samlede sin nye bestyrelse og engagerede en konsulent.
På det tidspunkt havde virksomheden for nylig afsluttet et forløb igennem Klimaklar. Med indsigterne fra forløbet var der ingen diskussion om at klima og miljø var områder, der rummede muligheder.
Det endte med at Knudsen Extrusion, som virksomheden hed på daværende tidspunkt, kom ud på den anden side som Proplast. Og det var ikke kun navnet, der var ændret. I processen fandt de frem til virksomhedens kerne: Ansvarlig brug af plast.

Klimaklar har givet os nogle vigtige byggeklodser på vejen mod at anskue vores forretning helt anderledes. Peter Rosenkrands, CEO, Proplast
Klimaklar-forløbet gav Proplast et overblik over virksomhedens CO2-udledninger. Det førte til en række tiltag for at reducere egne udledninger; blandt andet skift fra olie til el og installation af et lukket system til vandkøling.
Men Proplast erkendte hurtigt, at det var begrænset, hvor meget de kunne gøre indenfor egne mure. Derfor blev blikket rettet mod scope 3. Den viden og de indsigter, som Proplast fik gennem Klimaklar, sammen med de krav, de mødte fra omverden, gjorde det tydeligt, at der var en forretningsidé i at fokusere på ansvarlig brug af plast og herunder tilbyde rådgivning til kunder.
Nu var det som om alle brikkerne faldt på plads. Ansvarlig brug af plast blev centrum for både drift, rådgivning og markedsføring, hvilket har medført at direktøren i dag kan mærke, at Proplast skiller sig ud fra konkurrenterne og efterlader et tydeligt aftryk hos kunderne.
- Vi oplever at få opringninger fra kunder, som vi tidligere kun kunne drømme om!
Han tilføjer, at ideen med at dele virksomhedens ydelser op i tre områder også betyder, at Proplast nu kan sælge dem alle tre hver for sig. Det har blandt andet resulteret i nogle spændende jobs som konsulent på udviklingsprojekter.
Bedre rustet til fremtiden
Når man arbejder i plastbranchen, bliver man ofte konfronteret med spørgsmål om klima og miljø. Det gælder også for Proplast, som mærkede presset både gennem mediedækning, lovgivning og – lidt overraskende – fra nogle af deres store kunder i Sydamerika.
Den viden og indsigt, som Proplast fik gennem Klimaklar, gjorde dem i stand til at indgå i dialogen med kunderne og er nu med til at sikre, at virksomheden er bedre rustet til fremtidige spørgsmål og krav fra omverdenen og kunder.
- Jeg kan tydeligt mærke, at når vi sidder i et rum med vores store kunder, og vi har styr på hele vores fortælling og kan følge op med faktisk rådgivning og handling, så er det altså noget der sparker røv! Det er ikke noget, de oplever så mange steder endnu, slutter Peter Rosenkrands af med at fortælle.