• Case
  • Bæredygtighed

Lapee

Lapee er sat i verden for at forbedre ligestilling mellem kønnene, ved at give kvinder mulighed for at lade vandet til udendørsarrangementer på en ren og sikker måde. Hvor mænd i årtier har haft muligheden for at benytte pissoir, har kvinder været langt mere udfordret. Denne ulighed har teamet bag Lapeee fundet en løsning på.

Ved udendørsevents er 90% af køen til toiletter kvinder som skal tisse. Mens mænd kan benytte sig af pissoirs, må kvinder værne sig med tålmodighed, eller ty til andre mindre hygiejniske og sofistikerede metoder. Dette fik de to arkitekter og iværksættere, Alexander Egebjerg og Gina Périer, til at skabe det kvindelige, mobile urinal Lapee. Idéen fik de efter mange år som frivillig på Roskilde Festival.

Ligestilling mellem kønnene og bedre sanitet til kvinder som mærkesager

Lapees forretningsmodel bygger på at forbedre ligestillingen og virksomheden taler dermed direkte ind i dagordenen for Verdensmål 5 ”Ligestilling mellem kønnene”. Dertil giver det kvindelige urinal også kvinder mulighed for bedre sanitet, og Lapee bidrager dermed til Verdensmål 6 ”Rent vand og sanitet”.

Da Alexander og Gina startede virksomheden tilbage i 2018, var de bevidste om at skabe en bæredygtig profil, og da vi spurgte Alexander om årsdagen, lød svaret, at det var en selvfølge: ”For både Gina og jeg var det ikke et spørgsmål om hvordan vi ville drive vores virksomhed. Det var en selvfølge og helt naturligt at den skulle være bæredygtigt drevet.”

Alexander og Gina går begge meget op i at indtænke bæredygtighed i virksomhedens værdikæde - lige fra produktion og transport, til levetiden på deres produkt. Derfor har de også valgt at produktionen foregår i Danmark, hvor de bedre kan sikre ansvarlige og ordnede forhold, da de også ønsker at bidrage til Verdensmål 12 ”ansvarligt forbrug og produktion”.

Den kvindelige pendant til urinalet

Vores kerneværdier handler om at give kvinder til festivaler, sportevents og andre udendørsevents, mulighed for at kunne tisse nemt og trygt på lige fod med mænd Alexander Egebjerg, COO og medstifter, Lapee

Det kvindelige urinal er designet således, at brugerne er afskærmet fra forbipasserende, men stadig har mulighed for at orientere sig i forhold til deres omgivelser, hvilket skaber tryghed. Urinalet er løftet fra jorden så brugerne er i øjenhøjde med forbipasserende, og dermed ikke oplever at blive nedstirret mens de tisser. Alexander og Gina lægger heller ikke skjul på, at det er meget bevidst, at urinalet har farven pink. ”Når den kvindelige udgave af det mandlige urinal endelig er kommet, skal det bestemt ikke skjules i gadebilledet”, fortæller Alexander Egebjerg.

Vi er på en fælles opgave

For en virksomhed som Lapee, hvor tallet på bundlinjen ikke er den eneste styrepind, måles effekten af virksomhedens arbejde også ud fra, at produktet er i stand til at yde langt højere end de (på mange måder ikkeeksisterende) alternativer.

Effekten af Lapees arbejde med Verdensmålene oplever de som proportionelt stigende med udbredelsen af deres produkt. Lapee har været i stand til at skalere i topfart og er tilstede både på den nationale og internationale scene. Lapee er at finde i 12 lande og er dermed med til at fremhæve fokusset på ligestilling og bedre sanitet for kvinder - ikke kun på hjemmefronten i Danmark - men også på de udenlandske markeder.

Lapee oplever en stigende interesse for samarbejder fra virksomheder og institutioner som gerne vil ses i relation til virksomheden. Hertil fortæller Alexander Egebjerg hvordan han ser Verdensmålene som et middel til at skabe en bæredygtig verden i fællesskab:

Vi ser det absolut ikke som en konkurrence, men vil opfordre alle til at løse eksisterende samfundsproblemer med deres virksomheder. Der er rigeligt af dem, og vi kan ikke løse dem alene!”

I de større virksomheder mener Alexander, at det kan være værdifuldt at gentænke værdigrundlaget. Hvis alt bliver gjort med hjertet, og på baggrund af den vision, kan det mærkes hele vejen gennem værdikæden.

Til andre startups, som ønsker at igangsætte arbejdet med Verdensmål giver Alexander disse to råd:

  1. Led efter reelle og eksisterende problemer og kom med gode løsninger.
  2. Gør ting for at gøre en forskel. Det er langt mere motiverende og givende, hvis ens virksomhed kan ses i relation til faktiske forbedringer i samfundet og ikke kun giver plus på bundlinjen.