04.09.18 SDG Blog

Blog: Sorte udsigter erstattet med grøn fremtid

Kasper Larsen fra KLS PurePrint blogger om hvordan virksomheden gik fra krise til fremgang ved at arbejde ud fra FN's verdensmål.

Skrevet af Kasper Larsen, kommerciel direktør, KLS PurePrint A/S

For 11 år siden var KLS PurePrint blot et almindeligt reklametrykkeri på kanten til at lukke, fordi salget af tryksager var stødt faldende. Vi valgte at ændre kursen og tog en strategisk beslutning om en grøn omstilling i stedet for at vente på at dreje nøglen. Det sats har været vores redning i en branche i krise.

Professor Emeritus Steen Hildebrandt fastslår, at virksomheder, der ikke går ad den bæredygtige vej, vil være forsvundet om 10 år. FN’s verdensmål kan hjælpe med at finde den/de udfordringer, som netop din virksomhed skal finde løsninger på. For KLS PurePrint har verdensmålene bidraget til at konkretisere, hvad vi helt præcis bidrager med i den bæredygtige udvikling og – ikke mindst – hvordan vi kan hjælpe andre med at bidrage. Det vil jeg uddybe efter en beskrivelse af den rejse, vi har været igennem.

Læs mere om hvordan KLS PurePrint arbejder med verdensmålene

Fra energioptimering til produktudvikling

Allerede i 2007 fastlagde vi visionen om, at vi ville være verdens grønneste trykkeri. I starten var det ikke med tanke på at redde miljøet. Det var for at redde den virksomhed, som min farfar grundlagde i 1946 sammen med min oldefar. Den bedste chance, vi havde for at overleve, var at adskille os fra vores konkurrenter ved at satse på miljøet.

I 2013 åbnede et nyt bestyrelsesmedlem vores øjne for den cirkulære tankegang. Indtil da havde vi mest haft fokus på, hvordan vi kunne gøre selve virksomheden mere miljøvenlig. Vores produkter var svanemærkede og FSC-mærkede, når vores kunder ønskede det. Men vi havde ikke overvejet at stille yderligere krav til indholdet i vores produkter.

Målet om at blive verdens grønneste trykkeri fik pludselig en ny dimension. Vi ville tilbyde tryksager uden skadelige kemikalier, som samtidig kunne nedbrydes naturligt i jordens biologiske kredsløb.

Til at dokumentere vores nye mål valgte vi Cradle to Cradle-certificeringen. En certificering, som analyserer hele produktets livscyklus. Hele virksomheden og alle råvarer skal leve op til strenge krav om bæredygtighed inden for 5 kategorier: Materialesundhed, genanvendelse, vedvarende energi, forvaltning af vandressourcer og social ansvarlighed. Læs mere om Cradle to Cradle

Umiddelbart tænkte vi, at det ikke kunne være så svært, når vores produkter allerede var svanemærkede.

Der tog vi fejl.

Alle vores produkter indeholdt stoffer, som stod på Cradle to Cradle’s sorte liste. Stoffer som skulle fjernes fra produkterne, før vi kunne certificeres.

Så vi måtte tilbage til vores leverandører og i dialog med dem om at udvikle papirkvaliteter, trykfarver, lim, lakker m.m. uden skadelige kemikalier og tungmetaller. Det var ikke nemt, og vi mistede flere leverandører i processen. Til gengæld opbyggede vi værdifulde samarbejder med de leverandører, som ville med os på udviklingsrejsen.

To år senere, i maj 2015, blev vi Cradle to Cradle-certificeret. Den første PurePrint-tryksag var født sammen med virksomhedens nye navn KLS PurePrint. To år med hårdt arbejde og mange penge brugt på produktudvikling. Det var ikke lykkedes uden den hjælp og økonomiske støtte, vi fik fra Den Grønne Omstillingsfond.

Vi havde store forventninger til vores nye produkt, PurePrint. Vi var overbevist om, at PurePrint-tryksager ville være attraktive for mange af vores kunder. Og vi havde store forventninger til, at mange virksomheder med en grøn profil ville komme springende til os for at få trykt bæredygtigt.

Sådan gik det ikke.

Markedet for tryksager blev ved med at styrtdykke. Mange nye kunder var kommet til, men samtidig var produktionen af tryksager for eksisterende kunder dalet hurtigere, end vi havde kalkuleret med.

Men pludselig dukkede historierne med fluorerede stoffer i emballage op. Mikro-popcorn blev fjernet fra hylderne, fordi de skadelige kemikalier migrerede fra emballagen ind i popcornene. Eller pizzabakkerne af genbrugspap, hvor olien fra pizzaerne suger de kemikalier, der er tilbage i pappet fra tidligere trykfarve og lignende.

Med de historier opstod en ny idé: Måske kunne vi udvikle emballager af karton med tryk, der ikke indeholdt skadelige kemikalier?

DK - Pureprint® – Cradle to Cradle certificeret. 100% bionedbrydelige og bæredygtige tryksager

Produktion af bæredygtig emballage

Med den idé er vi i øjeblikket ved at bevæge os fra at være et traditionelt trykkeri af tryksager til et trykkeri, der udvikler bæredygtige emballager i samarbejde med vores kunder.

Den helt store dør, der har åbnet sig for os, er, at vi kan tilbyde emballager og fødevarekontaktmateriale til fødevarebranchen. Emballager med tryk, der ikke indeholder de skadelige kemikalier, som almindelige trykfarver kan indeholde. En strategi der har vendt kurven så vi siden 2017 har oplevet en pæn vækst i et fortsat faldende grafisk marked. Vi har fået mere end 130 nye kunder siden vi lancerede PurePrint og vi arbejder strategisk med udvikling af nye materialer og fødevareemballagetyper sammen med bl.a. COOP, McDonald’s og Bon Appetit Group.

Og hvad vil jeg så sige med det?

Kom i gang! Kom i gang med at udvikle din virksomhed i en bæredygtig retning. Det er hårdt, men det betaler sig. Det åbner nye døre, som du aldrig vil opdage, hvis I blot fortsætter, som I plejer. Se det positive i at det bliver svært, for når I lykkes, så er mulighederne så meget større.

Tag udgangspunkt i FN’s Verdensmål. Find ud af, hvor det giver mest mening for jer at bidrage til de mål, der er opstillet. Med baggrund i mine erfaringer er mål 3, ‘Sundhed og trivsel’, og mål 12, ‘Ansvarligt forbrug og produktion’ gode steder at starte.

Se på dem, og se så på jeres produkter. Er jeres produkter ansvarligt produceret? Kan de genanvendes? På Cradle to Cradle-sprog: Kan de indgå i et biologisk eller teknisk kredsløb? Hvilke stoffer indeholder jeres produkter? Er der noget, som kan skade mennesker eller miljø?

Det bliver spændende at se, hvilke udviklingsmuligheder der åbner sig for din virksomhed, hvis du inviterer verdensmålene med ind i maskinrummet.

"Sådan blev vi bæredygtige"

Kasper Larsen, kommerciel direktør, KLS PurePrint A/S

Relateret indhold