Greenwashing-frygten må ikke bremse den bæredygtige udvikling
Vi skal alle tage et socialt-og klimamæssigt ansvar, men hvordan skal vi kommunikere om initiativerne uden at falde i greenwashing-fælden? Det kan du læse mere om her!
En svær øvelse at mestre
Forbrugere sætter i stigende grad spørgsmålstegn ved troværdigheden i virksomhedernes markedsføring af miljø- og klimavenlige produkter. Det har fået mange virksomheder til at holde igen med at fortælle om de tiltag, de gør for at designe mindre miljø- og klimabelastende produkter.
Virksomhedernes bekymring for at blive opfattet som utroværdige, at blive ramt af forbrugerens dom eller anklager om ”ulovlig” grøn markedsføring, med andre ord ”greenwashing”, kan desværre betyde, at forbrugere og indkøbschefer får sværere ved at finde produkter, som skåner miljø- og klima.
Den manglende kommunikation kan også betyde, at virksomhederne ikke får optimalt udbytte af deres investeringer i bæredygtig produktinnovation.
At kommunikere skarpt om grøn omstilling kan derfor være en svær og til tider uoverskuelig opgave at mestre.
Læs hvorfor Scan Office er bekymret for greenwashing-anklager
Seks gode råd til grøn markedsføring
Forbrugerombudsmandens nye kvikguide er et godt redskab til at blive klogere på lovlig og troværdig ’grøn markedsføring’. Den præsenterer de markedsføringsretlige regler på en let tilgængelig måde og har mange konkrete eksempler på, hvad der ligger indenfor grænserne, når vi taler om ”lovlig” grøn markedsføring
Forbrugerombudsmandens kvikguide hjælper virksomheder med at undgå "greenwashing", og du finder også en opsamling i form af seks gode råd lige her: